Kontakt:
p.o. Naczelnika: Krzysztof Czubaszek
ul. Nowy Świat 39
tel. 22 443 92 78
faks 22 443 94 97
e-mail: srodmiescie.wss@um.warszawa.pl
świadczenia rodzinne-telefon: 22 443 92 85, 22 443 92 86, 22 443 92 89, 22 443 92 90
dłużnik alimentacyjny-telefon: 22 443 92 87, 22 443 92 88
adres do korespondencji:
00-691 Warszawa, ul. Nowogrodzka 43
W skład Wydziału wchodzi:
Zakres działania Wydziału:
- prowadzenie stałej aktualizacji bazy danych o placówkach, instytucjach i organizacjach pozarządowych realizujących zadania z zakresu ochrony zdrowia i przeciwdziałania uzależnieniom w Dzielnicy;
- zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych oraz ich rodzin;
- prowadzenie spraw w ramach realizacji zadań pożytku publicznego z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi na okres przekraczający rok budżetowy, w tym prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych oraz placówek wsparcia dziennego i klubów abstynenckich w Dzielnicy;
- prowadzenie spraw z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi poprzez podejmowanie przedsięwzięć mających na celu wychowanie w trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi;
- prowadzenie spraw z zakresu przeciwdziałania narkomanii poprzez podejmowanie przedsięwzięć mających na celu ograniczenie używania narkotyków oraz związanych z tym problemów społecznych i zdrowotnych;
- prowadzenie spraw z zakresu przeciwdziałania zakażeniom HIV i działania na rzecz osób żyjących z HIV/AIDS;
- prowadzenie spraw z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie poprzez podejmowanie działań mających na celu zwiększenie skuteczności pomocy dla rodzin, w których występuje problem przemocy oraz podniesienie świadomości społecznej mieszkańców Dzielnicy;
- pozyskiwanie wykonawców i koordynacja realizacji programów profilaktycznych dla uczniów i rodziców na temat uzależnień, przeciwdziałania przemocy i agresji;
- koordynowanie i organizacja lokalnych imprez propagujących zachowania wolne od uzależnień;
- prowadzenie Punktu Informacyjno – Konsultacyjnego Dzielnicy Śródmieście;
- współpraca z Dzielnicowym Zespołem Realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy dla Dzielnicy Śródmieście;
- rozliczanie działalności Dzielnicowego Zespołu Realizacji Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy dla Dzielnicy Śródmieście;
- prowadzenie stałej aktualizacji bazy danych o placówkach, instytucjach i organizacjach pozarządowych realizujących zadania z zakresu pomocy społecznej znajdujących się na terenie Dzielnicy;
- prowadzenie spraw w ramach realizacji zadań pożytku publicznego z zakresu pomocy społecznej na okres przekraczający rok budżetowy, w tym:
- pozyskiwanie, magazynowanie i dystrybucja darów rzeczowych i żywnościowych – wspieranie magazynów działających na terenie Dzielnicy,
- realizacja dzielnicowych programów z zakresu wsparcia osób i rodzin zagrożonych marginalizacją, w tym między innymi: wsparcie osób indywidualnych i rodzin bezradnych w sprawach opiekuńczo-wychowawczych rodzin w ich miejscu zamieszkania, wspieranie działań pedagogów ulicy,
- realizacja programów na rzecz marginalizacji i izolacji osób starszych poprzez wsparcie lokalnych dziennych ośrodków dla seniorów, a także działań lokalnych o charakterze samopomocowym i integracyjnym;
- prowadzenie spraw z zakresu pomocy społecznej poprzez podejmowanie przedsięwzięć mających na celu aktywizację osób po pięćdziesiątym roku życia;
- koordynowanie współpracy z Centrum Pomocy Społecznej Dzielnicy Śródmieście im. prof. Andrzeja Tymowskiego w Warszawie;
- ocena zakresu i poziomu świadczonych usług przez poszczególne placówki pomocy społecznej;
- analizowanie i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej;
- diagnozowanie stanu infrastruktury pomocy społecznej;
- przygotowywanie programów profilaktycznych i naprawczych oraz promocja nowych przedsięwzięć w rozwiązywaniu problemów społecznych;
- prowadzenie rejestrów budżetowych związanych z realizacją zadań;
- prowadzenie obsługi finansowej Referatu;
- przygotowywanie kwartalnych i rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych
- przygotowywanie kwartalnych i rocznych sprawozdań rzeczowo-finansowych podejmowanie inicjatyw mających na celu popularyzację sportu i rekreacji wśród mieszkańców Dzielnicy przy wykorzystaniu bazy sportowej i rekreacyjnej znajdującej się na terenie Dzielnicy;
- inicjowanie działań na rzecz rozwoju bazy sportowej i rekreacyjnej na obszarze Dzielnicy;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie sportu i rekreacji;
- organizowanie i wspieranie organizacji imprez sportowo-rekreacyjnych o charakterze lokalnym;
- tworzenie warunków do rozwoju sportu szkolnego w ramach zajęć pozalekcyjnych, w tym propagowanie i wspomaganie organizacji zajęć sportowych i rekreacyjnych oraz organizacji zawodów szkolnych na obszarze Dzielnicy;
- tworzenie warunków do uprawiania sportu i rekreacji przez osoby niepełnosprawne;
- zawieranie umów o współpracy ze związkami sportowymi;
- współdziałanie z Biurem Sportu i Rekreacji w zakresie realizacji ogólnomiejskich programów sportowych i rekreacyjno-sportowych na obszarze Dzielnicy.
Referatu Świadczeń Rodzinnych:
- przyjmowanie, rejestrowanie i weryfikowanie wniosków dotyczących ustalania prawa do świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych;
- podejmowanie czynności związanych z prowadzeniem postępowań administracyjnych w sprawach świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego;
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych oraz projektów postanowień dotyczących ustalania prawa do świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych;
- podejmowanie czynności związanych z wydawaniem zaświadczeń;
- prowadzenie postępowania związanego z rozpatrywaniem odwołań od decyzji administracyjnych organu właściwego;
- podejmowanie czynności związanych z prowadzeniem postępowań w sprawach dotyczących nienależnie pobranych świadczeń;
- podejmowanie czynności związanych z prowadzeniem postępowań w sprawach związanych z odprowadzaniem składek społecznych i zdrowotnych opłacanych za osoby pobierające niektóre świadczenia rodzinne;
- prowadzenie spraw dotyczących dłużników alimentacyjnych;
- prowadzenie postępowania windykacyjnego przedmiotowych należności;
- sporządzanie list wypłat dotyczących świadczeń realizowanych w Referacie;
- rozliczanie wpłat od komorników;
- kwartalne i roczne sprawozdawanie rzeczowo-finansowe;
- obsługiwanie kart przedpłaconych;
- prowadzenie rejestrów budżetowych związanych z realizacją zadań;
- prowadzenie obsługi finansowej Referatu.
Przy pomocy Wydziału wykonywany jest nadzór nad jednostką organizacyjną - Centrum Pomocy Społecznej im. prof. Andrzeja Tymowskiego w Dzielnicy Śródmieście, Ośrodkiem Sportu i Rekreacji Dzielnicy Śródmieście.